جیم کالینز Jim Collins
زندگینامه :
جیم کالینز متولد ۲۵ ژآنویه ۱۹۵۸ در شهر بولدر در کلرادو آمریکا است.
حرفه او نویسندگی و مشاوره مدیریت و مدرس دانشگاه در مبحث توسعه پایدار شرکت و رشد آنها است.
کالینز مدیریت را در دانشگاه استنفورد خواند و بعد از آن مدرک MBA خود را پس از ۱۸ ماه به عنوان مشاور مک کینزی گرفت.
سپس به عنوان مدیر تولید در شرکت Hewlett-Packard مشغول به کار شد.
کالینز تحقیقات و تدریس خود را در دانشکده تحصیلات تکمیلی دانشگاه استنفورد شروع کرد که در آن جایزه آموزش برجسته را در سال ۱۹۹۲دریافت کرد.
در سال ۱۹۹۵ او یک آزمایشگاه مدیریت در بولدر تاسیس کرد که در حال حاضر تحقیقات و آموزش مدیران برای شرکت های بزرگ در آنجا انجام میشود.
درآن زمان کالینز به عنوان یک مدیر ارشد در سیانان نیز خدمت کرده بود و همچنین با سازمانهایی نظیر مدرسه جانزهاپکینز پزشکی، سازمان پیشاهنگی دختران از USA، شبکه رهبری از کلیساها، انجمن آمریکایی K-2 مدرسه سرپرستان همکاری داشته است.
کالینز
کالینز با مدیران ارشد و مدیران اجرائی در بیش از صد شرکت بزرگ کار کرده است. او همچنین با سازمانهای بخشهای اجتماعی در این مدت نیز کارکرده است، مثل آموزش و پرورش و هنر و سازمانهای دینی، دولت محلی و فدرال، بهداشت و درمان، و سازمانهای غیر انتفاعی. کالینز معلمی برای شرکت های فنی بزرگ است؛ او نشان میدهد که آنها چگونه رشد میکنند، چگونه به عملکرد برتر میرسند و چگونه شرکتهای خوب میتوانند به شرکتهای بزرگ تبدیل شوند.
کالینز اکنون به زادگاهش «بولدر» در کلرادو بازگشته است و به کمک گروهی از همکاران و دستیارانش، به کار تحقیقاتی میپردازد و هر ۴ یا ۵ سال یک بار، یک کتاب جدید به بازار عرضه میکند. آخرین کتاب او «انتخاب بهترین بودن» به این مسأله میپردازد که چطور موفقترین شرکتهای آمریکا یعنی شرکتهایی که عملکرد موفقی در بازار بورس داشتهاند، با بحرانها و آشوبهای اقتصادی دستوپنجه نرم کردهاند. او در این کتاب دوره زمانی بین سالهای ۱۹۷۲ تا ۲۰۰۲ را بررسی کرده است. هر چند، این دورهای است که نسبت به روزگار ما آرام به نظر میرسد، اما او نمونههای مورد بررسی خود را از بین شرکتهای حوزه فناوری اطلاعات، صنایع داروسازی و خطوط هوایی انتخاب کرده که همه در این دوره با چالشهایی جدی مواجه بودهاند.
آثار
از وی شش کتاب چاپ شده است که در مجموع بیش از ده میلیون نسخه در سراسر جهان به فروش رسیده است. کتاب «از خوب به عالی» او به ۳۵ زبان ترجمه شده است. این کتاب که در سال ۲۰۰۱ منتشر شد و بیش از ۴ میلیون نسخه از آن به فروش رفته، فقط یکی از پرفروشترین کتابهای تجاری تاریخ نیست، این کتاب یک پدیده است؛ دلیل آن هم روشن است: این کتاب نشان میدهد که چگونه مدیریت و چشمانداز حرفهای خود را با دیگر عرصههای زندگی خود انطباق دهید. این کار با بررسی ویژگیهای خاصی صورت میگیرد که شرکتهای خوب را به شرکتهایی استثنایی بدل میکنند.
در سال ۲۰۰۹ آکیو تویودا، رئیس شرکت تویوتا، صنعت خودروسازی را با اظهارنظری حیرت زده کرد. او گفت که کتاب جیم کالینز با عنوان «چگونه بزرگترینها سقوط میکنند؟» را خوانده و به این نتیجه رسیده است که شرکتش در چهارمین مرحله از پنج مرحله زوال معرفی شده در کتاب کالینز است.
کالینز خود نیز به خوبی به آنچه که آموزش میدهد، عمل میکند. او از کار کردن در دانشگاه و یا ارائه مشاوره اجتناب کرده و در عوض به صورت تمام وقت بر کار روی پرسش بنیادی خود یعنی رمز موفقیت شرکتهای بزرگ متمرکز شده است.
- ساختن برای ماندن: عادات موفق شرکتهای بزرگ
- فراتر از کارآفرینی: عطف کسبوکار شما به یک شرکت بزرگ پایدار
- از خوب به عالی
- چگونه بهترینها سقوط میکنند و چرا برخی از شرکتها هرگز