مدرس و مشاوراستراتژیک رضا فضلعلی

مدرس استراتژیک مشاور استراتژیک رضا فضلعلی مدیریت استراتژیک

مدرس و مشاوراستراتژیک رضا فضلعلی

مدرس استراتژیک مشاور استراتژیک رضا فضلعلی مدیریت استراتژیک

مدرس و مشاوراستراتژیک رضا فضلعلی

مدرس استراتژیک مشاور استراتژیک رضا فضلعلی مدیریت استراتژیک 09122940409

  • ۰
  • ۰

 کریس آرجایریس   Chris Argyris

متولد سال 1923 در شهر نوارک نیوجرسی آمریکا. دارای مدرک کارشناسی روانشناسی از دانشگاه کلارک، کارشناسی ارشد در روانشناسی و اقتصاد از دانشگاه کانزاس و دکترای رفتارسازمانی از دانشگاه کرنل. در سال 1960 کتاب درک رفتار انسانی” را نوشت. این کتاب یکی از مبانی اولیه علم رفتار سازمانی به شمار می آید. استاد دانشگاه‌های ییل و هاروارد.

وی نظریه پرداز و دانشمند علوم رفتاری در مدیریت است. پایه و اساس تفکرات وی بررسی و درک رفتار کارکنان در سازمان بود. از نظر آرجایریس، چالش در این نیست که برنامه‌های انگیزشی در سازمان اجرا شود بلکه کافی است به تشخیص ظرفیت ها و توانایی های روانی فراگیری کارکنان بپردازیم و نسبت به برانگیختن این انگیزه‌ها اقدام کنیم. وی آموزش را پایه و اساس انگیزشی سازمان می‌داند چون معتقد است فراگیری مهمترین انگیزه کارکنان می باشد.

آرجریس در ادامه کارش خیلی برروی مبحث مدیریت دانش (Knowledge Management) تأکید و تمرکز کرد.

وی در سال 2013 از دنیا رفت.

کریس آرگیریس (16 ژوئیه 1923 - 16 نوامبر 2013 ) نظریه پرداز تجارت آمریکایی (از نژاد یونانی) ، استاد برجسته در دانشکده بازرگانی هاروارد بود و سمت "رهبر اندیشه" را در مانیتور گروه داشت. آرگیریس ، مانند ریچارد بکارد ، ادگار شاین و وارن بنیس ، [نیاز به منبع] به عنوان یکی از بنیانگذاران توسعه سازمان شناخته می شود و به دلیل فعالیتهای اساسی در مورد سازمانهای یادگیرنده مشهور است.

آرگیریس دوقلو بود - به همراه توماس اس. آرگیریس (19232001) در یک خانواده از مهاجران یونانی به ایالات متحده در نیوآرک ، نیوجرسی. Argyris (AHR-JUR-ris تلفظ می شود) در اروینگتون ، نیوجرسی و آتن ، یونان بزرگ شد. در جنگ جهانی دوم او در سپاه سیگنال ارتش ایالات متحده خدمت کرد.  وی پس از خدمت در رشته روانشناسی در دانشگاه کلارک تحصیل کرد و در آنجا با کورت لوین آشنا شد. وی کارشناسی ارشد خود را در سال 1947 به دست آورد و به دانشگاه کانزاس پیوست و در آنجا در سال 1949 کارشناسی ارشد خود را در رشته روانشناسی و اقتصاد به دست آورد.

 

در سال 1951 ، آرگیریس فعالیت دانشگاهی خود را در دانشگاه ییل به عنوان بخشی از مرکز مدیریت و کار در ییل آغاز کرد که زیر نظر مدیر آن کار می کرد و تحت تأثیر او ، ای. وایت باکه. پس از آن در ییل به عنوان استاد علوم مدیریت منصوب شد. در سال 1971 تا زمان بازنشستگی به دانشگاه هاروارد رفت و در آنجا استاد آموزش و رفتار سازمانی بود. Argyris به عنوان مدیر شرکت مشاور Monitor در کمبریج ، ماساچوست فعالیت داشت.

 

آرگیریس مدرک دکترای افتخاری حقوق را از دانشگاه تورنتو در سال 2006 و جایزه دکترای علوم را از دانشگاه ییل در سال 2011 دریافت کرد.

 

آرگیریس در 16 نوامبر 2013 در سن 90 سالگی درگذشت و در قبرستان لینوود در وستون ، ماساچوست دفن شده است.

 

تحقیقات اولیه Argyris به بررسی تأثیر ساختارهای سازمانی رسمی ، سیستم های کنترل و مدیریت بر افراد و نحوه پاسخگویی و سازگاری آنها با آنها پرداخت. این تحقیق منجر به کتاب های شخصیت و سازمان (1957) و ادغام فرد و سازمان (1964) شد. وی سپس تمرکز خود را به تغییر سازمانی ، به ویژه بررسی رفتار مدیران ارشد در سازمان ها ، در صلاحیت بین فردی و اثربخشی سازمانی (1962) و سازمان و نوآوری (1965) تغییر داد.

 

از آنجا به تحقیق در مورد نقش دانشمند اجتماعی به عنوان محقق و بازیگر (تئوری و روش مداخله (1970) ؛ تناقضات درونی تحقیقات دقیق (1980) و علم عمل (1985) - با رابرت پوتنام و دیانا مک لاین) اسمیت چهارمین زمینه اصلی تحقیق و نظریه پردازی وی - در بخش قابل توجهی با دونالد شن - انجام شد ، در یادگیری فردی و سازمانی بود و میزان استدلال انسان ، نه فقط رفتار ، می تواند پایه ای برای تشخیص و عمل شود (تئوری در عمل (1974) ؛ یادگیری سازمانی (1978) ؛ یادگیری سازمانی II (1996) - همه با دونالد شوون. وی همچنین این تفکر را در غلبه بر دفاع سازمانی (1990) و دانش برای عمل (1993) توسعه داده است.

 

علم عمل

 

کار مشترک آرگیریس با رابرت دبلیو پوتنام ،(با رابرت دی. پوتنام اشتباه نشود) و دیانا مک لاین اسمیت از رویکردی برای تحقیق حمایت می کند که متمرکز بر تولید دانش مفید در حل مسائل عملی است. سایر مفاهیم کلیدی توسعه یافته توسط Argyris شامل نردبان استنباط ، یادگیری دو حلقه ای (Argyris & Schön 1974) ، تئوری عمل / تئوری مورد حمایت / تئوری در حال استفاده ، طرفداری بالا / گفتگوی پرس و جو بالا و دانش عملی و مطالعه شخصیت بزرگسالان است. .

 

مفهوم آرگیریس از علم اقدام با مطالعه چگونگی طراحی اقدامات انسانی در موقعیت های دشوار آغاز می شود. اقدامات انسان برای دستیابی به پیامدهای مورد نظر طراحی شده و توسط مجموعه ای از متغیرهای محیطی اداره می شوند. نحوه برخورد با آن متغیرهای حاکم در طراحی اقدامات تفاوت کلیدی بین یادگیری تک حلقه ای و یادگیری دو حلقه ای است. هنگامی که اقدامات برای دستیابی به پیامدهای مورد نظر و سرکوب تعارض در مورد متغیرهای حاکم طراحی می شوند ، یک چرخه یادگیری یک حلقه ای معمولاً ایجاد می شود. از طرف دیگر ، وقتی اقدامات صورت می گیرد ، نه تنها برای دستیابی به عواقب مورد نظر ، بلکه همچنین برای جستجوی علنی درگیری و احتمالاً تغییر شکل متغیرهای حاکم ، معمولاً هر دو دوره یادگیری تک حلقه ای و دو حلقه ای ایجاد می شوند. (Argyris مفاهیم یادگیری یک حلقه ای و دو حلقه ای را نه تنها در رفتارهای شخصی بلکه در رفتارهای سازمانی در مدل های خود اعمال می کند.)

 

کتابهای منتخب

Argyris، C. 1957. شخصیت و سازمان: تعارض بین سیستم و فرد. نیویورک: هارپر. OCLC 243920

Argyris، C. 1962. صلاحیت بین فردی و اثربخشی سازمانی. Homewood ، Ill .: مطبوعات دورسی. OCLC 254242

Argyris، C. 1964. ادغام فرد و سازمان. نیویورک: ویلی. شابک 0-471-03315-4

Argyris ، C. 1965. سازمان و نوآوری. Homewood ، Ill .: R.D. Irwin. OCLC 228981

Argyris ، C. 1970. نظریه و روش مداخله: دیدگاه علوم رفتاری. خواندن ، توده: آدیسون-وسلی. ISBN 0-201-00342-2

Argyris، C. 1971. مدیریت و توسعه سازمانی: مسیر XA به YB. نیویورک: مک گرا-هیل. شابک 0-07-002219-4

Argyris ، C. 1972. کاربرد جامعه شناسی سازمانی. کمبریج: انتشارات دانشگاه کمبریج. شابک 0-521-08448-2

Argyris، C. 1974. پشت صفحه اول: تجدید سازمان خود در روزنامه متروپولیتن. سانفرانسیسکو: جوزبی باس. شابک 0-87589-223-X

Argyris، C.، Schön، D.A. 1974. نظریه در عمل: افزایش اثربخشی حرفه ای. سانفرانسیسکو: جوزبی باس. شابک 0-87589-230-2

Argyris، C. 1976. افزایش اثربخشی رهبری. نیویورک: ویلی. شابک 0-471-01668-3

Argyris، C. 1978. تنظیم تجارت: جستجوی بهینه. سانفرانسیسکو: موسسه مطالعات معاصر. شابک 0-917616-27-8

Argyris، C.، Schön، D.A. 1978. یادگیری سازمانی: نظریه عمل. خواندن ، توده .: آدیسون-وسلی. ISBN 0-201-00174-8

Argyris ، C. 1980. تناقضات داخلی تحقیقات دقیق. نیویورک: مطبوعات آکادمیک. شابک 0-12-060150-8

Argyris، C. 1982. استدلال ، یادگیری و عمل: فردی و سازمانی. سانفرانسیسکو: جوزبی باس. شابک 0-87589-524-7

Argyris، C.، Putnam، R.، Smith D.M. 1985. علم اقدام: مفاهیم ، روشها و مهارتهای تحقیق و مداخله. سانفرانسیسکو: جوزبی باس. شابک 0-87589-665-0

  • ۹۹/۰۹/۲۵
  • مدرس و مشاور مدیریت استراتژیک

آرجایریس

ساختار رسمی

مدیریت دانش

کریس

نظرات (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی