مدرس و مشاوراستراتژیک رضا فضلعلی

مدرس استراتژیک مشاور استراتژیک رضا فضلعلی مدیریت استراتژیک

مدرس و مشاوراستراتژیک رضا فضلعلی

مدرس استراتژیک مشاور استراتژیک رضا فضلعلی مدیریت استراتژیک

مدرس و مشاوراستراتژیک رضا فضلعلی

مدرس استراتژیک مشاور استراتژیک رضا فضلعلی مدیریت استراتژیک 09122940409

  • ۰
  • ۰

هنری فایول Henri fayol

فایول در سال 1841 در حومه قسطنطنیه (استانبول فعلی) متولد شد. پدر وی (یک مهندس) در آن زمان در ارتش بود و به عنوان سرپرست کارها برای ساخت پل گالاتا منصوب شد ، پل پل شاخ طلایی. خانواده در سال 1847 به فرانسه بازگشتند ، جایی که فایول در سال 1860 از آکادمی معدن "olecole Nationale Supérieure des Mines" در سنت اتین فارغ التحصیل شد. برخی از تحولات ساختاری وی در این شرکت که بعدها به عنوان اصول فایول منتشر شد شامل موارد زیر است:

  • تهیه برنامه‌های سالانه و ده ساله
  • تهیه نمودارهای ساختار سازمانی برای جاری سازی نظم و انضباط کاری
  • برقراری جلسات منظم مدیریتی برای ایجاد هماهنگی

فایول 14 اصل را برای مدیریت کارا پیشنهاد کرد که به اصول مدیریت اداری فایول مشهور شد. (پیتر دراکر از همین اصل‌ها برای پایه‌گذاری اصول خودش استفاده کرد). این اصول در بخش مکاتب مدیریت بیشتر توضیح داده شدند ولی کلا می‌توان اصول فایول را به نظم و انضباط بخشیدن به کارها و اختیارات و مسائلی از این قبیل خلاصه بیان کرد.

بهرحال فایول بهمراه تیلور و ماکس وبر یکی از سه چهره اصلی مکاتب اولیه و کلاسیک مدیریت است.

وی در سال 1925 از دنیا رفت.

کلیدواژه شهرت: مدیریت اداری. ارکان وظایف مدیریت(POSDCORB). یکی از سه چهره اصلی مکتب کلاسیک مدیریت

هنری فایول (29 ژوئیه 1841 - 19 نوامبر 1925) مهندس معدن ، مدیر معدن ، نویسنده و مدیر معادن فرانسوی بود که نظریه عمومی مدیریت تجارت را توسعه داد که غالباً فاولیسم نامیده می شود.او و همکارانش این نظریه را مستقل از مدیریت علمی اما تقریباً همزمان توسعه دادند. او مانند فردریک وینسلو تیلور معاصر خود ، به عنوان بنیانگذار روش مدیریت مدرن شناخته شده است

 

در همان سال ، 19 سالگی ، فایول در شرکت معدنی به نام "Compagnie de Commentry-Fourchambault-Decazeville" در Commentry به عنوان مهندس معدن کار خود را آغاز کرد. او توسط استفان مونی استخدام شد که تصمیم گرفته بود بهترین مهندسان مدرسه معدن سنت اتین را استخدام کند. فایول به عنوان مهندس و مدیر کارآموز به این شرکت پیوست. مونی فایول را سرپرست خود کرد و فایول جانشین وی به عنوان مدیر معدن Commentry و سرانجام به عنوان مدیرعامل Commentry-Fourchambault و Decazeville شد.  وی در طول مدت حضور در معدن ، علل آتش سوزی های زیرزمینی ، چگونگی جلوگیری از آنها ، نحوه مبارزه با آنها ، نحوه بازیابی مناطق استخراج شده از معدن را مطالعه کرد و دانش ساختار حوضه را توسعه داد. در سال 1888 به سمت مدیر عامل ارتقا یافت. وی در مدت حضور خود به عنوان مدیر ، تغییراتی را برای بهبود شرایط کار در معادن ایجاد کرد ، از جمله اجازه کار در تیم به کارمندان و تغییر تقسیم کار. بعداً مین های بیشتری به وظایف وی اضافه شدند.

 

در سال 1900 ، فایول به عضویت کمیته مرکزی هویلر فرانسه درآمد ، عضو هیئت مدیره کمیته جعل و مدیر انجمن تفسیر ، فورچامبول و دکازویل شد.  سرانجام ، هیئت مدیره تصمیم گرفت تا تجارت آهن و فولاد و معادن ذغال سنگ را کنار بگذارد. آنها هنری فایول را برای نظارت بر این به عنوان مدیر عامل جدید انتخاب کردند. با دریافت موقعیت ، فایول طرحی را برای احیای شرکت به هیئت مدیره ارائه داد. هیئت مدیره این پیشنهاد را پذیرفت. هنگامی که او در سال 1918 بازنشسته شد ، این شرکت از نظر اقتصادی قوی بود و یکی از بزرگترین ترکیبات صنعتی در اروپا بود.

 

وی عمدتاً بر اساس تجربه مدیریت خود ، مفهوم مدیریت خود را توسعه داد. در سال 1916 ، او ایده های خود را در اداره صنعت و ژنرال ، تقریباً همزمان با انتشار اصول مدیریت علمی توسط فردریک وینسلو تیلور ، تبلیغ کرد.

 

 

  • ۹۹/۰۹/۱۲
  • مدرس و مشاور مدیریت استراتژیک

فاولیسم

فایول

مدیریت تجارت

هنری مینتزبرگ

نظرات (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی