مدرس و مشاوراستراتژیک رضا فضلعلی

مدرس استراتژیک مشاور استراتژیک رضا فضلعلی مدیریت استراتژیک

مدرس و مشاوراستراتژیک رضا فضلعلی

مدرس استراتژیک مشاور استراتژیک رضا فضلعلی مدیریت استراتژیک

مدرس و مشاوراستراتژیک رضا فضلعلی

مدرس استراتژیک مشاور استراتژیک رضا فضلعلی مدیریت استراتژیک 09122940409

  • ۰
  • ۰

پیتر دراکر Peter Drucker

پیتر دراکر متولد سال 1909 در وین اتریش است. او دارای دکترای حقوق بین‌الملل از دانشگاه فرانکفورت. استاد سیاست و فلسفه در کالج بنینگتن آمریکا و نیز استاد تمام مدیریت در دانشگاه نیویورک. او یکی از اولین دور‌ه های MBA را در سال 19711در دانشکده مدیریت دانشگاه کلارمونت (که بعدها به مدرسه مدیریت پیتر دراکر نامیده شد) راه اندازی کرد.

واقعا به سختی می‌شود اندیشه‌های پیتردراکر را به طور خلاصه ذکر کرد. تقریبا هر جایی که به مباحث مدیریت برخورد می‌کنیم، جملات پیتر دراکر به نوعی فصل‌الخطاب و مرجع است. فقط می‌توان گفت که خیلی از مفاهیم امروزه مدیریت از جمله”مشتری مداری”، “در نظر گرفتن کارکنان به عنوان اصلی‌ترین سرمایه”، “ارتباط تنگاتنگ اقتصاد و علوم اجتماعی و مدیری” و بسیاری مفاهیم کلیدی مدیریت همگی بر پایه نظریات پیتر دراکر بنا شدند.

او مدال آزادی ریاست جمهوری آمریکا، مدال خدمات عمومی اتریش، مدال افتخار علوم ژاپن، بالاترین نشان افتخاری دانشگاه نیویورک، و نیز25 دکترای افتخاری از دانشگاه‌های کشورهای آمریکا، انگلستان، چک، اسپانیا، بلژیک و سوئیس برخی از افتخارات این بزرگ مرد تاریخ مدیریت است. همچنین کتاب “تمرین مدیریت” وی که در سال 1954 منتشر گشت به عنوان سومین کتاب تاثیرگذار بر علم مدیریت در طول تاریخ انتخاب گشت. تاکید اصلی وی در این کتاب بر مشتری‌مداری و فرهنگ آن متمرکز است.

وی در سال 2005 در کالیفرنیا از دنیا رفت.

پیتر فردیناند دراکر (/ ʌdrʌkər / ؛ آلمانی: [ˈdʀʊkɐ] ؛ 19 نوامبر 1909 - 11 نوامبر 2005) یک مشاور ، مربی و نویسنده آمریکایی متولد اتریش بود ، که نوشته های وی به مبانی فلسفی و عملی مدرن کمک کرد شرکت بازرگانی وی همچنین در توسعه آموزش مدیریت پیشگام بود ، وی مفهومی را که با اهداف و خود کنترلی به عنوان مدیریت شناخته می شود ، ابداع کرد  و از وی به عنوان "بنیانگذار مدیریت مدرن" یاد شده است.

 

کتابها و مقالات علمی و مشهور دراکر نحوه سازماندهی انسانها در بخشهای تجاری ، دولتی و غیرانتفاعی جامعه را بررسی کرد. وی یکی از مشهورترین و تأثیرگذارترین متفکران و نویسندگان در موضوع نظریه مدیریت و عمل است. در نوشته های وی بسیاری از تحولات مهم اواخر قرن بیستم از جمله خصوصی سازی و تمرکززدایی پیش بینی شده است. ظهور ژاپن به قدرت جهانی اقتصادی؛ اهمیت تعیین کننده بازاریابی ؛ و ظهور جامعه اطلاعاتی با ضرورت یادگیری مادام العمر. دراکر در سال 1959 اصطلاح "کارگر دانش" را ابداع کرد و بعداً در زندگی خود بهره وری کارگر دانش را مرز بعدی مدیریت دانست.

 

تأثیرات اولیه:

 

از جمله تأثیرات اولیه دراکر ، اقتصاددان اتریشی ، جوزف شومپیتر ، دوست پدرش بود که اهمیت نوآوری و کارآفرینی را بر دراکر تحت تأثیر قرار داد. دراکر تحت تأثیر جان مینارد کینز ، که در سال 1934 در کمبریج سخنرانی خود را شنید ، تحت تأثیر متفاوتی قرار گرفت. دراکر نوشت: "من ناگهان فهمیدم که کینز و همه دانشجویان درخشان اقتصاد در اتاق به رفتار کالاها علاقه مند هستند" ، در حالی که من به رفتار مردم علاقه مند بودم.

 

در طول 70 سال آینده ، برخلاف خرد شدن اعداد ، نوشته های دراکر با تمرکز بر روابط بین انسان ها مشخص می شود. کتابهای او پر از درسهایی بود در مورد چگونگی سازمانها می توانند بهترین ها را در مردم به نمایش بگذارند و اینکه کارگران چگونه می توانند احساس جامعه و عزت را در جامعه مدرن سازمان یافته در اطراف موسسات بزرگ پیدا کنند. دراکر به عنوان یک مشاور تجاری ، اصطلاح "گورو" را دوست نداشت ، گرچه این واژه اغلب در مورد وی به کار می رفت. دراکر یک بار اظهار داشت: "من سالهاست که می گویم ،" ما از کلمه "گورو" استفاده می کنیم فقط به این دلیل که "شارلاتان" خیلی طولانی است و نمی تواند در یک عنوان قرار گیرد.

 

دراکر به عنوان یک نویسنده جوان دو قطعه نوشت - یکی درباره فیلسوف محافظه کار آلمانی فردریش جولیوس استال و دیگری به نام "مسئله یهود در آلمان" - که توسط نازی ها سوزانده و تحریم شد. در سال 1939 او تحلیلی معاصر از ظهور فاشیسم به نام "پایان انسان اقتصادی" منتشر کرد. این اولین کتاب او بود که در نیویورک ، به انگلیسی منتشر شد. وی در مقدمه به "مسئله یهود در آلمان" اشاره می کند و می گوید: "یک متن اولیه [از این کتاب] توسط یک کاتولیک اتریشی و ضد نازی به عنوان جزوه در

 

39 کتاب دراکر به بیش از سی و شش زبان ترجمه شده است. دو رمان ، یکی زندگی نامه. او نویسنده مشترک کتاب نقاشی ژاپنی است و هشت سری فیلم آموزشی با موضوعات مدیریتی ساخته است. وی همچنین به مدت 10 سال در وال استریت ژورنال یک ستون منظم نوشت و مرتباً در مجله های تجاری هاروارد ، The Atlantic Monthly و اکونومیست همکاری می کرد.

 

کارهای وی به ویژه در ژاپن محبوبیت بیشتری دارد ، حتی بیشتر از آن پس از انتشار "اگر یک مدیر زن یک تیم بیس بال دبیرستان مدیریت دراکر را بخواند" ، رمانی که شخصیت اصلی آن را با استفاده از یکی از کتابهایش به نمایش می گذارد ، بسیار تأثیرگذار است ، که همچنین در یک انیمه و یک فیلم اکشن زنده اقتباس شد. محبوبیت وی در ژاپن را می توان با محبوبیت معاصر وی ادواردز دمینگ مقایسه کرد.

 

  • ۹۹/۰۹/۱۱
  • مدرس و مشاور مدیریت استراتژیک

بنیانگذار

دراکر

مدیریت مدرن

مرجع

پیتر

نظرات (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی