زنجیره ارزش بر اساس تعاریف مختلف :
زنجیره ارزش متشکل از تمامی فعالیتهای مرتبط با فرایند تولید و تحویل یک محصول ، از طراحی اولیه تا خدمات پس از فروش بوده و همچنین شامل کلیه فعالیتهای پشتیبانی عملیات نیز می باشد . مهمترین مدلی که در این زمینه وجود دارد ، مدل زنجیره ارزش مایکل پورتر ( شکل ذیل ) می باشد .
بر اساس این مدل ، زنجیره ارزش یک سازمان از تامین کنندگان تا مشتریان را دربر می گیرد و مهمترین هدف این زنجیره ، حداکثر نمودن ارزش سازمان از طریق افزایش حاشیه سود و ارتقای رضایتمندی مشتریان سازمان می باشد ، در این راستا ، یک سازمان تمام تلاش خود را به ایجاد یک یا چند مزیت رقابتی می کند تا بتواند بقای خود در عرصه رقابت را تضمین نماید . سازمان ها با بهره گیری از توانمندیها و پتانسیل های داخلی ، خارجی و ارتقای بهره وری فعالیتهای اصلی و پشتیبان خود به دنبال کاهش هزینه و نهایتا ارزش آفرینی در طول زنجیره می باشند .
- ۹۹/۰۸/۲۴